Termin realizacji zadań z 9 tygodnia upływa  20 stycznia o godzinie 23:59. Rozwiązania powinny zostać przesłane poprzez konto założone opiekunom drużyny na platformie moodle.

 

 

 

PRZESYŁANIE ZADAŃ
Tydzień IX

Witajcie w kolejnym tygodniu fazy play-off!

 

Rozpoczynał się piękny jesienny dzień... Sędzia Stanisława Temidzka postanowiła spacerkiem udać się do sądu, aby po drodze móc jeszcze podziwiać kolorowe liście na drzewach. Idąc, Stanisława dużo rozmyślała na temat ostatnio rozstrzyganych przez nią spraw. Nagle z wielkim niepokojem, zdała sobie sprawę, że coraz częściej do sądów przychodzą małoletni, którzy posądzeni zostają o dokonanie przeróżnych czynów zabronionych. Sędzia stara się być zawsze bardzo sprawiedliwa, ale wie, że surowa kara może wpłynąć na nieletniego deprawująco. Sądzenie młodzieży to bardzo trudne zadanie dla każdego sędziego. 

 

  • 1.  Zastanówcie się, jak kara może wpłynąć na małoletniego. Odpowiedzcie, dlaczego powinni oni ponosić mniej dolegliwą karę niż dorośli, gdy dopuszczą się dokonania tego samego czynu zabronionego? 

  • 2. Następnie spróbujcie ustalić, jaki może być powód zwiększającej się liczby młodych przestępców oraz jak można temu przeciwdziałać. Swoje pomysły na działania, które mogą zostać podjęte w walce z przestępczością, możecie przedstawić na plakacie lub w formie grafiki.

  •  

Sędzia Temidzka zbliżała się już do sądu. Mimo to myślami była jeszcze zupełnie gdzie indziej. Przypomniała sobie pewną historię, którą opowiedziała jej sąsiadka, o swoim wnuku Anastazym. Chłopiec był pasjonatem podróży i w wolnych chwilach z ogromną chęcią czytał blogi o różnych krajach świata. Z jego zainteresowania wyłonił się pomysł na utworzenie własnej strony internetowej — poradnika podróżnika. Anastazy bez problemu skopiował kilka zdjęć z innych portali oraz ładnie wykonany szkic mapy, który zaproponowała mu wyszukiwarka. Niczego nieświadomy chłopak kontynuował prace nad swoim blogiem. 

 

  • 3. Czy Anastazy naruszył prawa innych osób? Czym są prawa autorskie i dlaczego ważna jest ich ochrona. Wskażcie, jakie konsekwencję mogą wiązać się z działaniami podjętymi przez Anastazego.

  •  

Po chwili rozmyślań sędzia powróciła do rzeczywistości. Stanisława Temidzka stała właśnie pod ogromnymi drzwiami sądu, mając zaraz przemierzyć swój ulubiony korytarz, gdy nagle jej uwagę przykuł wielki plakat. Napis, który na nim widniał: „Nie każdy spór musi kończyć się w sądzie” zrobił na pani Temidzkiej duże wrażenie. „To by znacznie ułatwiło moją pracę”, pomyślała, uśmiechając się przy tym sędzia. 

 

  • 4.  Wskażcie, w jaki alternatywny sposób można rozstrzygnąć spór, zamiast skierować sprawę do sądu. Czym są mediacje i jakie korzyści mogą z nich wynikać? Nagrajcie filmik, w którym odpowiecie na te pytania i zachęcicie młodych ludzi do ugodowego rozwiązywania konfliktów. 

  •  

Na pytania z punktów 1 i 3 odpowiedzcie w dowolnej formie, tj. w formie literackiej (np. wiersz, opowiadanie, reportaż, gazetka szkolna), plastycznej (np. plakat, grafika, malarstwo, kolaż), multimedialnej (np. krótkiego filmu, relacji, zdjęć), przy użyciu dowolnej techniki.

 

 

  •  

Tydzień IX